“ЖАНА” НА ЯВОР ГЪРДЕВ - КАКВО Е ИСКАЛ ДА КАЖЕ РЕЖИСЬОРЪТ?
„Хубавите пиеси най-често се занимават със съдържателни и вълнуващи неща. Любовта е съдържателно и вълнуващо нещо. Толкова съдържателно и толкова вълнуващо, че когато го изгубиш, изобщо не успяваш да го прежалиш. Никога.” - Явор Гърдев
я
я
След безспорния триумф на „Хамлет” Явор Гърдев избира съвременен текст за откриването на сезона в Народния театър.
„Жана” е дело на 27-годишната Ярослава Пулинович, която въпреки „крехката” си възраст има 20 пиеси зад гърба си и слава извън родната Русия. В този свой опит тя си поставя за цел да вникне в живота на 50-годишна феминистка, дерайлирала отдавна от моралния коловоз в името на безчувствено финансово удобство.
Историята: застаряваща „бизнес-вомън” има млад любовник, който я напуска заради забременяла от него студентка. Тогава Жана опитва да вкара в леглото си свой приятел бизнесмен, но той припада пиян след сантиментален монолог за смисъла на живота и децата.
Тъй като обаче не приема да губи, тя кани свои колежки и ги изнудва да се „забавляват” с момчета на повикване. Следва отново монолог, този път на Жана - как от невинна девойка е станала професионална кучка.
След още едно излияние - ругатня пред гроба на баща й, става ясно, че тя има „дълбоки” фройдистки причини за болното си поведение.
На финала бившият й любовник идва да моли за помощ и тя се съгласява да приюти младите с току-що пръкналото се бебе (странен обрат). Докато люлее младенеца, до скоро гнусящата се от деца Жана изведнъж е залята от грижовност (още по-странен обрат) и си поставя нова цел - да отнеме родителските права, за да се сдобие с новата си… играчка.
Явор Гърдев избира звезден екип, за да разкаже историята дума по дума. Светлана Янчева е Жана (и кой ли би се справил по-добре от нея), а бизнесменът е Владимир Пенев - вълнуващо пародиен и забавен образ. Биляна Петринска и София Бобчева са сексуално манипулираните й колежки, а Мартин Димитров - младият любовник.
Странната старица, единственият мъдър и морален образ тук, е Гергана Кофраджиева, която среща злобната кучка на гроба на баща й, за да й покаже пътя към доброто. Не, че Жана го намира, но поне публиката е наясно с ориентацията на Пулинович - Гърдев. Те са от добрите.
Интересно какво да мисли публиката след подобна гледка. Всеки сам решава как да „чете” спектакъла - дали като скрито нравоучение или като жълта статия, задоволяваща потребността от някакво (каквото и да е) развлечение.
По анонса на Гърдев се очаква да разберем и оправдаем непрежалимата загубена любов на Жана. Аз поне не успях. Дано поне вие го направите!
„Жана” от Ярослава Пулинович, Народен театър „Иван Вазов”
Превод - Явор Гърдев
Режисьор - Явор Гърдев
Сценография и костюми - Татяна Димова
Композитор - Калин Николов
Участват: Светлана Янчева, Мартин Димитров, Елена Телбис, Владимир Пенев, Биляна Петринска, София Бобчева, Зафир Раджаб, Гергана Кофарджиева, Йосиф Шамли, Благовест Благоев
Може да гледате постановката на 10 декември 2016 г.