ЛЕШОЯДА
Публикувано на: 30-10-14, 22:26 в stand.bg
През окото на камерата си Лу улавя насилието с все по-голяма точност и цената на работата му респективно се покачва. Без никакви скрупули „Лешояда” става идеалният репортер, за когото целта - да „нахрани” обектива си с кръв, оправдава всички средства. И дори законът не може да го спре…
Резултатът: „Лешояда” е режисьорски дебют за Дан Гилрой. Известен повече като сценарист („Жива стомана”, „Наследството на Борн”) и тук той не се отказва от писателските си качества.
Сътворена майсторски, лентата влиза през задния вход на журналистическата кухня, за да покаже новината преди да е обелена, разфасована и грижливо поднесена на екрана. Насилието, което е проблем от световен мащаб, тук е разгледано като търговски продукт, произвеждан от телевизията заради доброто му потребление от страна на зрителя. Просто сделка, нищо повече.
Джейк Джиленхол („Планината Броукбек”, „Зодиак”, „Любовта е опиат”) умело „облича” ролята на „Лешояда” - репортер. Социопатичният образ е овладян до съвършенство и бързото му издигане от аутсайдер до шеф на собствена компания не буди никакво съмнение за творческа измислица. Верен на мотото: всяка капка кръв е равна на долар, Джиленхол до такава степен се сраства с Лу, че зрителят се превръща в неволен съучастник в престъпленията.
Но разказът за кухнята на журналистиката е само алегория за една по-глобална реалност. Изводът „под линия” на Гилрой е, че в Лос Анджелис, в страната на големите възможности, законът безпомощно се е свил в ъгъла, притиснат от корпоративните интереси (дали само там?). А в свят, където парите са единствен коректив за правилно и погрешно и животът не струва и цент, ангели отдавна няма. Мястото заслужено е отстъпено на лешоядите.
Премиерна дата - 1 ноември