из “ЕМА”
Собственикът, червендалест неуспял художник, чиято утеха бе да се радва на чуждия талант, се усмихна радушно и го поведе към залите с подредени картини. Мъжът мина бавно покрай тях, като ги гледаше отдалеко, за да не се дразни от дефектите, които откриваше всекидневно с остаряването им. „Ема“ задържа вниманието му със своята неуместност.
Момичето бе починало месец след като я нарисува. Той виждаше, че това е портрет на смъртник – спокоен, бездиханен, погледнат през стъклен похлупак, с отворени очи, взрени в последното късче живот. Мразеше я. Още в деня, в който завърши картината и видя за последно лицето й, я мразеше. Нея и нейното отражение. Дори когато се любеха, което бе неизменна част от преживяването му на творец, той я чувстваше студена, лепкава при допира до горещото му тяло; допир, в който губеше топлината си и потъваше като в сън, упоен от студеното й излъчване. Времето с нея бе безвремие. Никога не бе рисувал толкова дълго картина. В горещото лято ръцете му, замръзнали от нейното присъствие, бавно чертаеха линиите на лицето й, а после ги триеха обидени, разочаровани от своята немощ да пресъздадат момичето отсреща. Продължаваше да прерисува, да търси с четката онова докосване, с което ръцете му я познаваха. Мразеше я, защото се страхуваше от всички други чувства. Изпита облекчение, когато научи за смъртта й. Престана да мрази нея и насочи чувствата си към картината. Но не можеше да не я изложи. Бе любимата на майка му.
November 27th, 2009 in
Из книгата "Седемте пътеки на човека"